PANDANGAN ULAMA-ULAMA ISLAM MENGENAI ZIARAH AL-QUDS DI BAWAH PENJAJAHAN ISRAEL

http://cdn2.tstatic.net/wartakota/foto/bank/images/quds_20170725_203647.jpg

Oleh kerana isu ini bersifat Zamani (tergantung kepada zaman), maka ia harus dilihat dalam kerangka zaman. Al-Quds, selepas tahun 1948 lewat peristiwa Nakbah adalah tanah yang berbeza daripada tahun-tahun ia aman di bawah pemerintahan Empayar Kerajaan-kerajaan Islam. Maka di sini dilampirkan sebahagian petikan pandangan oleh para ulama yang mempunyai autoriti daripada segi keilmuan dan keperihatinannya terhadap isu umat.

1. Syeikh Dr. Abdul Halim Mahmud (1978), mantan Syeikhul Azhar menolak untuk menemani Anwar Sadat, Presiden Mesir ketika itu dalam rangka lawatannya ke Palestin yang dijajah.

2. Syeikh Ali Jadul Haq (1996), mantan Syeikhul Azhar dan Mufti Mesir berkata:

"Sesungguhnya barangsiapa dalam kalangan Muslimin yang menziarahi Al-Quds adalah berdosa. Adalah lebih utama bagi seorang Muslim untuk tidak menziarahinya (Al-Quds) sehinggalah ia bebas dari cengkaman Yahudi (Zionis) lalu dipulangkan kepada pemiliknya dengan aman seterusnya kalimah Allah diangkat tinggi dan seruan Solat (azan) dilaungkan. Bagi setiap Muslim, mereka perlu berusaha bersungguh-sungguh dalam membebaskannya."

3. Syeikh Dr. Sayid Tantawi (1999), mantan Syeikhul Azhar berkata:

"Ziarah (Al-Quds) tidak boleh berlaku ketika mana ia dalam penjajahan Zionis, kerana mana-mana ziarah yang dilakukan ketika ini tidak lain merupakan suatu pengiktirafan kepada kedaulatan Zionis lantas menggalakkan lagi kekuasaan mereka."

4. Dr. Ahmad Tayib, Syeikhul Azhar yang terkini berkata:

"Ziarah Al-Quds tidak memberi Maslahah kepada Muslimin, selagi mana ia dilangsungkan dalam tempoh penjajahan Zionis, malah di atas keizinan mereka pula."

5. Dr. Nasr Farid Washil, mantan Mufti Mesir berkata:

"Aku sekali-kali tidak akan menziarahinya (Al-Quds) sehinggalah ia dibebaskan daripada penguasaan Zionis, hal ini kerana sesiapa yang menziarahinya pada hari ini hanya memberi kelebihan kepada penjajah lalu mengiktiraf mereka. Dengan izin Allah, kita semua akan menziarahinya setelah ia dibebaskan. Ia adalah kota yang diamanahkan kepada para Muslimin untuk menjaganya, wajiblah kita mengerah tenaga untuk membebaskannya."

6. Tokoh-tokoh Majma' Al-Buhuts Al-Islamiah seperti Syeikh Fawzi Zifzaf, Dr. Abdul Mu'thi dan Dr. Ahmad Umar Hasyim juga berulang kali dalam meja bulat membincangkan masa depan Al-Quds, tidak pernah berubah pendirian dalam menentang tindakan menziarahi Al-Quds di bawah penjajahan Zionis termasuklah bersepakat menolak tindakan Mufti Mesir, Dr. Ali Jum'ah yang menziarahi Al-Quds pada tahun 2012.

7. Begitu juga Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, bekas Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia (Ittihad), Dr. Muhammad Utsman Syibr, mantan Pensyarah Universiti Jordan yang lahir di Palestin, Syeikh Hamid Al-Bitawi, Khatib Masjid Al-Aqsa juga Pengerusi Rabithah Ulama Palestin, Syeikh 'Ikrimah Sobri, mantan Mufti Palestin dan lain-lain.

Penulis:
Ustaz Khubaib Asmadi
Felo Siasah Rahmah


Ikuti Facebook kami: www.facebook.com/siasahrahmah

Kami juga di Telegram : https://t.me/siasahrahmah

Kami juga di Instagram : https://www.instagram.com/siasahrahmah/

 ******************

Sumbangan serendah RM 1 anda boleh bersama menjayakan projek-projek kami:
5646 8711 0114 (Maybank)
SIASAH RAHMAH RESEARCH & CONSULTANCY
Share:

BUKU POLITIK RAHMAH

BUKU POLITIK RAHMAH
RM 35 - Hubungi Muaz Arif 0137946841

Popular Posts

Total Pageviews