KENYATAAN MEDIA SIASAH RAHMAH #8: UTAMAKAN PRINSIP SHURA (RUNDINGAN) DAN NON-PARTISAN DALAM PEMILIHAN KETUA PESURUHJAYA SPRM



1.  Isu pelantikan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang baharu iaitu Puan Latheefa Beebi Koya telah menjadi perbincangan hangat sejak tanggal 1 Syawal 1440H.

2.  SPRM merupakan institusi awam yang penting dalam proses reformasi negara, justeru Siasah Rahmah berpandangan lantikan utama seperti Ketua Pesuruhjaya tidak boleh dibuat secara seorang diri tanpa Shura (rundingan) dengan pihak-pihak yang berkepentingan dan dibuat mengikut proses yang sepatutnya atas semangat reformasi institusi. Pedoman ayat 159 Surah Ali Imran:
(..الْأَمْرِ فِي وَشَاوِرْهُمْ..)
"...dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu..."
3.  Pelantikan beliau tidak bercanggah dengan mana-mana prosedur yang ditetapkan oleh Akta SPRM sedia ada dan telah diperkenan oleh Yang DiPertuan Agong. Pengalaman dan kelayakan beliau juga tidak menjadi isu.

4.   Namun begitu, cara pelantikan beliau yang diputuskan oleh Perdana Menteri tanpa perbincangan dengan Kabinet dan dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen untuk Melantik Jawatan-Jawatan Utama Perkhidmatan Awam telah menimbulkan persoalan tentang komitmen kerajaan kepada agenda reformasi institusi yang dijanjikan.

5.  Tambahan pula, janji ke-16 Buku Harapan jelas menyatakan bahawa di bawah kerajaan Pakatan Harapan:
"Jawatan-jawatan penting dalam negara seperti pelantikan ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia, Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, dan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman Malaysia, mestilah disahkan oleh jawatankuasa yang bersesuaian di peringkat Parlimen. Ini akan mengurangkan kebolehan Perdana Menteri untuk campur tangan dalam pelantikan-pelantikan penting tersebut."
6.  Pelantikan Ketua Pesuruhjaya SPRM selain dilakukan dengan proses yang betul, perlu juga dilihat bebas dan tidak berpihak terutamanya kepada parti pemerintah.

7.   Teladan Khulafa' Rasyidin Saidina Umar seperti yang disebut oleh Sh. Al-Bahnasawi dalam kitab Al-Khilafah wa Al-Khulafa' Al-Rasyidin bayna al-Syura wa Al-Dimaqratiyah patut dijadikan contoh ketika mana beliau memanggil para sahabat bermesyuarat termasuk anaknya Abdullah, anaknya tidak diberikan sebarang peranan melainkan hanya ahli mesyuarat semata-mata. Selain itu Saidina Umar juga melantik Suhaib ar-Rumi yang merupakan individu bebas bukan calon dalam pemilihan pemimpin untuk menjadi imam supaya tidak dianggap memberi pengiktirafan kepada mana-mana calon yang bertanding.

***********************
Ikuti kami di Facebook: Siasah Rahmah - SR
Kami juga di Telegram : https://t.me/siasahrahmah
Kami juga di Instagram : https://www.instagram.com/siasahrahmah/

Sumbangan serendah RM 1 anda boleh bersama menjayakan projek-projek kami:

5646 8711 0114 (Maybank)
SIASAH RAHMAH RESEARCH & CONSULTANCY

Share:

BUKU POLITIK RAHMAH

BUKU POLITIK RAHMAH
RM 35 - Hubungi Muaz Arif 0137946841

Popular Posts

Total Pageviews