POLISI-POLISI EKONOMI KHALIFAH UMAR DALAM ASPEK PEMBANGUNAN INFRASTRUKTUR DAN PENGURUSAN KRISIS
1. Meluaskan Masjid Nabawi hingga termasuk rumah Abbas bin Abdul Muttalib RA, dengan bata, tiang kayu, dan atap pelepah tamar yang disapu plaster supaya hujan tidak menitis masuk. Beliau melarang hiasan berwarna merah atau kuning (warna kebanyakan hiasan di zaman itu) supaya tidak mengganggu khusyuk solat. Lantai tanah masjid itu diturap dengan batu supaya lebih bersih dan selesa.
2. Memindahkan batu Maqam Ibrahim yang dahulunya bersambung dengan Kaabah ke tempatnya hari ini supaya lebih mudah orang bertawaf dan solat.
3. Membeli rumah-rumah di sekeliling Masjidil Haram dan merobohkan rumah-rumah itu supaya Masjidil Haram dapat diluaskan, walaupun ada tuan rumah yang enggan. Beliau tetap membayar harganya kepada mereka yang enggan. Beliau membina tembok rendah di keliling masjid supaya dapat digantung lampu-lampu padanya.
4. Zaman Jahiliah, kelambu Kaabah dibuat dari kulit. Zaman Nabi SAW, baginda menggantinya dengan kain Yaman, dan di zaman Umar RA, beliau menggunakan kain ‘Qibati’, sejenis kain yang halus dari Mesir.
5. Membina masjid-masjid di kota-kota baru, misalnya oleh Sa’d bin Abi Waqqas RA di Kufah, ‘Utbah bin Ghazwan RA di Basra, ‘Amru bin al-‘As di al-Fustat. Masjid menjadi pusat pembelajaran, kehakiman, dan menyampaikan arahan khalifah.
6. Menggunakan sebahagian dari Baitulmal untuk urusan perhubungan antara negeri-negeri Islam, iaitu untuk bilangan unta yang banyak sebagai kenderaan untuk mereka yang tiada kenderaan untuk bergerak antara Jazirah Arab, Syam, dan Iraq.
7. Mengadakan ‘Dar al-Daqiq’ (Rumah
Tepung), tempat untuk bahan makanan disimpan yang boleh digunakan para musafir yang terkandas dan tetamu, terutamanya di jalan antara Mekah dan Madinah.
8. Mempertanggungjawabkan negeri-negeri bukan Islam yang membayar Jizyah untuk memelihara keadaan jalan-jalan di negeri mereka demi jaringan komunikasi efektif, misalnya seperti dalam watikah yang disaksikan al-Qa’qa’ bin ‘Amr RA pada 19H di Nahawand.
9. Pada 16 Hijrah dan seterusnya, visi Umar RA adalah pada mengasaskan kota-kota di Iraq, menggali terusan, dan membaiki jambatan-jambatan, antaranya seperti yang direkodkan dalam watikah ‘Iyad bin Ghanam kepada ketua paderi al-Raha.
10. Apabila Umar RA mengetahui yang dahulu Rom pernah ada terusan antara Sungai Nil (Babylon) ke Laut Merah, tetapi sudah terkambus, beliau mengarahkan ‘Amr bin al-‘As menggalinya semula, hingga menjadi laluan antara Hijaz dan Fustat (ibu kota Mesir ketika itu). Ia dinamakan Khalij Amirul Mukminin. Di tebing terusan ini dibina taman-taman, kebun-kebun, dan kawasan perumahan. Ia menjadi laluan mengirim makanan dari Mesir ke dua tanah suci, hingga zaman Umar bin Abdul Aziz RA seabad kemudian. Namun akhirnya ia terkambus apabila gabenor-gabenor selepasnya tidak lagi mengambil berat tentangnya.
11. Di Iraq, satu terusan digali dari al-Khawr ke Basra untuk membawa air dari Sungai Dajlah (Tigris) ke kota Basra. Jambatan dan empangan dibina, hingga memakan banyak bajet kerajaan zaman beliau.
12. Menggalakkan rakyat untuk berhijrah ke negeri-negeri yang baru dibuka, di pusat-pusat perkumpulan para Mujahidin supaya dapat menyebarkan Islam serta membekalkan tenaga manusia dan senjata kepada para Mujahidin. Antara kota-kota terpenting yang diasaskan ketika ini ialah Basrah, Kufah, Mosul, al-Fustat, Giza, dan Sirt. Para tentera disusun berdasarkan kabilah dan divisyen. Beliau menggalakkan mereka untuk turut membawa isteri dan anak-anak untuk menetap di sana, lalu menjadi pusat ketenteraan yang boleh dimobilisasi bila-bila masa.
13. Mengadakan masjid, pasar, dan padang ragut khas (al-Hima) untuk kuda dan unta para Mujahidin di setiap kota yang baru dibuka ini.
14. Memastikan laluan darat antara kota-kota baru ini dengan Madinah itu lancar dan mudah, tanpa dihalang laut atau sungai, kerana beliau risau akan hilangnya pengalaman kaum Arab tentang pengangkutan laut.
15. Kaum Muslimin menduduki rumah-rumah yang ditinggalkan orang Rom di negeri Syam bila mereka melarikan diri setelah dikalahkan Muslimin. Kerana itu, tiada kota baru yang diasaskan. Kaum Arab pun memang asalnya sudah ramai di Syam, hingga tiap kabilah dapat menemui saudara-mara mereka di sana.
16. Kota-kota baru ini diasaskan hampir ke persempadanan daulah Islam sebagai pos-pos pertahanan dan ketenteraan. Ia juga di tempat yang tidak diduduki orang dengan kawasan padang yang luas, sesuai untuk ternakan dan tunggangan kaum Arab.
17. Kawasan perumahan di kota-kota baru ini disusun mengikut sistem berdasarkan kabilah yang diamalkan angkatan tentera hingga setiap kabilah diperuntukkan satu kawasan perumahan khas.
Komentar saya dari artikel ini, kef ahaman menyeluruh dan futuristik khalifah Umar al-Khattab RA terhadap Shariah dan kepimpinan telah menjadikan beliau seorang yang memiliki wawasan yang cekap terhadap memahami dan memenuhi segala maslahat yang diperlukan negaranya ketika itu, hingga daulah Islam di zaman beliau mampu berdiri setaraf dengan kuasa-kuasa besar ketika itu. Kepimpinan sebeginilah yang didambakan oleh umat Islam hari ini, namun sudah tentu ia tidak akan terjadi tanpa para pendokong yang berkualiti semisal ribuan para sahabat RA yang mengelilingi beliau.
Tulisan : Ustaz Eirfan, Felo Siasah Rahmah - ringkasan artikel daripada Linkedin, oleh Mufti Fahad Ahmed Qureshi)
Pautan artikel asal: linkedin.com/pulse/economic-policies-caliph-umar-bin-khattab-development-qureshi
======================
Serendah RM 1 anda boleh bersama menjayakan projek terjemahan kami:
5646 8711 0114 (Maybank)
SIASAH RAHMAH RESEARCH & CONSULTANCY
Ikuti website kami: www.siasahrahmah.com
Kami di Telegram : https://t.me/siasahrahmah
Kami juga di Instagram : https://www.instagram.com/siasahrahmah/