MASA DEPAN ISLAM: ANTARA RAKYAT DAN PEMERINTAH - SIRI 3

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhJorg3bWvnllZUxSBtFmI9pSS6W3m4FSQnFKEKtH7VD9LK-Sp8j7638ims1BR6CX3N6biHYSp_50n0LJa_rkxhf6znuJwM7yA1S57nyeGLvLJTmxsCwz9QdolOQ_WH4gHq7yHSbOJRRlc/s400/Rel-01-1-750x400.jpg



Akhir sekali: Kejayaan kita tidak bergantung kepada kegagalan orang lain.

Ramai dalam kalangan penulis, pemikir, dan pendakwah Muslim yang apabila berbicara tentang masa depan Islam, mereka dengan pantas akan berbicara tentang menghadapi perancangan dan cabaran luar serta konspirasi musuh. Apabila berbicara tentang risalah dan tamadun Islam serta keperluan manusia kepada Islam, mereka dengan pantas akan mengaitkannya dengan krisis Barat dan kerosakan di sana. Mereka berbicara tentang kegagalan Barat dan inisiatif untuk meruntuhkannya serta keperluan untuk menghancurkannya, seoalah-olah tidak ada masa depan bagi Islam dan tidak ada tempat untuk risalah dan tamadun ini berkembang melainkan di atas runtuhan ketamadunan Barat, dan seolah-olah tidak ada tempat bagi para Muslimin melainkan dengan kegagalan Barat dan hilang kekuatan mereka (Barat).

Dan seolah-olah kita hanya perlu menunggu saat itu atau beramal untuk tujuan itu, supaya kita dapat mengambil tempat dan membawa risalah kita serta membina masa depan kita.

Tidak semestinya begini. Bahkan sebahagian daripada idea ini tidak benar. Maslahah (kebaikan) yang diperolehi manusia, termasuklah Muslim, adalah hasil daripada tamadun Barat dan penambahbaikan serta perkembangan mereka. Dari satu sudut, hal ini tidak akan berlaku melainkan hasil perbincangan dan penemuan kajian mereka serta kejayaan mereka.

Dari sudut yang lain pula, kebaikan yang diperolehi manusia adalah hasil daripada kejayaan dan kemodenan Islam, sama ada dari sudut Aqidah, Akhlak, nilai, dan Syariat. Dengan menampilkan contoh dan kejayaan yang hebat kepada Muslim, serta menjadi aspirasi kepada bukan Muslim.

Sesungguhnya para Muslimin wajib beriman dengan masa depan Islam dan kedudukannya, peranan dan risalahnya, serta potensi kejayaan dan keberkesanannya, tanpa bergantung kepada kejayaan orang lain atau kegagalan mereka, kekuatan atau kelemahan, kemenangan atau kekalahan mereka. Atau dengan ayat lainnya:

Sesungguhnya bagi Islam itu padanya ada kedudukan, kekuatan, dan masa depan sendiri walaupun dengan kekuatan Barat dan kehebatannya, walaupun dengan kekalnya tamadun Barat dan pengaruh mereka.

Bangsa Jepun telah bangkit dan berjaya dalam apa yang mereka inginkan, walaupun pernah ditawan - ketenteraan dan politik serta dijajah oleh Amerika. Begitu juga bangsa Jerman, Korea Selatan, dan Taiwan.

Benar, di sana adanya perbezaan yang hakiki, tetapi dalam masa yang sama ada juga potensi yang hakiki untuk kemajuan Islam dan kemenangannya. Sepertimana di sana adanya potensi yang hakiki bagi amal-amal yang dilaksanakan untuk kebangkitan para Muslimin dan kemajuan serta ketamadunan mereka. Dan sesungguhnya kemunculan al-Haq (kebenaran) dan kejayaannya tidak bergantung kepada hilangnya al-Batil (kebatilan) dan kejatuhannya. Bahkan, kemunculan al-Haq dan kejayaan serta kestabilannya adalah tanda awal kepada kejatuhan al-Batil dan kehilangannya. Allah Ta’ala berfirman:

“Ia menurunkan air dari langit, lalu membanjiri tanah-tanah lembah menurut kadarnya, kemudian banjir itu membawa buih yang mengembang. Dan dari apa yang dibakar di dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau perkakasan, juga timbul buih seperti itu. Demikianlah Allah memberi misal perbandingan tentang perkara yang benar dan salah. Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia tak berharga, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal perbandingan” (Ar-Ra’d: 17).

Allah berfirman lagi:

“Dan katakanlah: Telah datang kebenaran (al-Haq), dan hilanglah yang salah (al-Batil); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap. Dan Kami turunkan dari ayat Al-Qur'an itu penawar dan rahmat bagi orang yang beriman; dan tidak menambahkan bagi orang yang zalim kecuali kerugian.” (Al-Isra’: 81-82).


-TAMAT-

Siri 1: Masa Depan Islam: Antara Rakyat dan Pemerintah - Siri1
Siri 2: Masa Depan Islam: Antara Rakyat dan Pemerintah - Siri 2



Penulis: Dr Ahmad Ar-Raisouni
Penterjemah: Siasah Rahmah
Sumber: مستقبل الإسلام بين الشعوب والحكـام


Ikuti kami di Facebook : Siasah Rahmah - SR
Kami juga di Telegram : https://t.me/siasahrahmah
Kami juga di Instagram : https://www.instagram.com/siasahrahmah/



Sumbangan serendah RM 1 anda boleh bersama-sama menjayakan projek-projek kami:

5646 8711 0114 (Maybank)

SIASAH RAHMAH RESEARCH & CONSULTANCY
Share:

BUKU POLITIK RAHMAH

BUKU POLITIK RAHMAH
RM 35 - Hubungi Muaz Arif 0137946841

Popular Posts

Total Pageviews