TAFHEEM: POLEMIK SIASAH SYAR'IYYAH vs ISU AQIDAH DALAM KALANGAN ISLAMIS

http://mediad.publicbroadcasting.net/p/shared/npr/styles/x_large/nprshared/201805/515261769.jpg


Antara masalah besar dalam kalangan sebahagian pendokong Islam atau Islamis adalah kegagalan membezakan antara isu Siasah Syar'iyyah dan Aqidah. Aqidah itu adalah prinsip kepercayaan Islam yang suci. Siasah Syar'iyyah adalah ruang Ijtihad dalam mendapatkan kesan yang paling baik untuk dunia dan akhirat.

Sebagai contoh, bila seseorang melarang mencela agama lain, mereka tuduh Aqidahnya terseleweng, mempertahankan kekufuran, dan macam-macam lagi. Padahal ini tajuk Siasah Syar'iyyah untuk menghalang kebencian terhadap Islam oleh orang bukan Islam, dan terbantutnya dakwah, bahkan suruhan Quran!

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ

"Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan." (al-An'am: 108)

Contoh lain, ada sesetengah mereka bila ditanya hukum sambut hari jadi, mereka jadikannya isu Aqidah, menyerupai budaya bukan Islam, Bidaah, dan lain-lain. Tapi bila sebut perayaan ulang tahun pemerintah, mereka kata "Harus! Sebab dalam bab ketaatan kepada Ulil Amri."

Dengan orang lain jadi isu Aqidah, bila kena padanya, jadi isu Maslahah dan Siasah Syar'iyyah pula. Dan itulah antara bentuk kurangnya amanah kepada menyampaikan agama.

Contoh lain. Bila orang lain bekerjasama dengan parti sekular, mereka jadikannya isu Aqidah. Silap-silap menghukum kafir. Tapi bila mereka bekerjasama, mereka namakannya Siasah syar'iyyah, Ijtihad dan Maslahah.

Siasah Syar'iyyah itu sangat luas.

Tetapi pada ekstrem yang lain pula, kita menghalang perkara yang memang merosakkan Aqidah walau ditakwil dengan Siasah Syar'iyyah. Sebagai contoh, kalau ada yang mengadakan upacara memohon doa dan hajat dari kubur, dari tok sheikh, dan lain-lain, walaupun dia beri alasan Maslahah, menarik orang kepada agama, dan sebagainya, kita menolak dengan tegas, kerana itu memang tidak syak lagi adalah bab Aqidah.

Wallahu a'lam.

Penulis:
Ustaz Muhd Eirfan Felo Siasah Rahmah

Ikuti kami di Facebook: Siasah Rahmah - SR
Kami juga di Telegram : https://t.me/siasahrahmah

Kami juga di Instagram : https://www.instagram.com/siasahrahmah/


Sumbangan serendah RM 1 anda boleh bersama menjayakan projek-projek kami:

5646 8711 0114 (Maybank)
SIASAH RAHMAH RESEARCH & CONSULTANCY
Share:

BUKU POLITIK RAHMAH

BUKU POLITIK RAHMAH
RM 35 - Hubungi Muaz Arif 0137946841

Popular Posts

Total Pageviews